1. Hav det rigtige setup til din champion
Dette lyder meget indlysende, men en af de fejl der oftest er at finde for nye spillere, er at køre det rigtige setup for sin champion, og køre det mest optimale item build. Det er meget forståeligt at det kan virke uoverskueligt eller svært at forstå hvad det rigtige build er, når der er 3 ’keystones’ i hver af de 5 rune paths. For slet ikke at nævne de mindre runer under hver keystone. Der er utrolig meget plads til specialisering, som ofte bliver glemt af nyere spillere. Den bedste måde at blive bedre til dette, er at bruge 10 minutter, på at læse hvad de forskellige runer gør fordi man således kan få den bedste forståelse for hvad der er godt, og hvorfor det er godt. Men langt de færreste har lyst til at læse når man skal spille et spil, så vil man ofte hellere prøve sig frem. Den bedste måde at sikre man kører et nogenlunde godt setup i runer, ville være at tage udgangspunkt i hvad andre folk kører. Der er en hel masse information der er let tilgængeligt til alle 159 champions, på internettet. Der er mange muligheder for sider man kan bruge til dette, eller apps man kan installere på computeren, en af dem kunne være u.gg/ som viser både winrates, item build, rune setups og meget mere. Så indtil man selv er blevet mere bekendt med de specifikke runer, og forstår hvornår man skal tilpasse dem til den individuelle matchup man spiller, så er det et godt udgangspunkt at følge hvad de højere rangerede folk gør.
Items er også en kæmpe stor del af de problematikker som nye spillere løber ind i, heldigvis har Riot ændret shoppen for et par år siden, så den er bedre egnet til at foreslå ting til spillerne. Men denne funktion med forslag er ikke særlig godt optimeret stadigvæk. En af de bedste eksempler på dette er når Riot udgiver en ny champion, og ingen rigtig ved hvad der er det bedste item build på ham/hende. Dette skete f.eks. med Zeri, som vi har lavet en artikel omkring, hvor at mange startede ud med at købe ’almindelige’ AD carry items, så som Kraken Slayer, Galeforce eller Immortal Shieldbow, og flere crit items efterfølgende. Efter kort tid fandt man ud af at købe Trinity Force og Titanic Hydra fungerer utroligt godt med den måde man gerne vil spille Zeri. Nu om dage er det, det eneste item build man ser folk køre på Zeri. Grunden til at jeg kun beskriver 2 eller 3 items her, er igen fordi at det er ens kerne items, også kan man tilpasse sig til hvad modstanderne har, hvis de har en tank er armor penetration ofte et rigtig godt item at få tidligt.
2. Undgå unødvendige fights
Der er en masse ’objectives’ i LoL, som er der for at tvinge holdene til at fighte med hinanden. Det kan godt virke som om man skal fighte alt og alle man ser hele tiden, men dette er slet ikke tilfældet. Dette er, ligesom med setup som jeg skrev ovenfor, meget afhængigt af hvilken champion(s) man selv spiller, hvilken champion(s) som modstanderne spiller. En ting man ser rigtig meget, er unødvendige fights omkring tidlige drager.Den individuelle drage som giver en passiv buff, gør utroligt lidt for sig selv, men selve drage soul, som kommer når man har dræbt 4 drager, er helt vildt stærk. Så at lade være med og fighte modstanderne ved drage nummer 2 i spillet, er ofte helt fint. Den vigtige ting er at stoppe modstanderne fra at få soul. Som set i kassen, giver den individuelle drage ikke særlig meget styrke til holdet, så at lade være med og fighte den anden drage, kan ofte være meget godt, hvis man i stedet tager et tower i en lane. Dette ser man ofte i professionel LoL, hvor at hvis man ikke kan få position til at fighte dragen, så ’tvinger’ man modstanderne tilbage til en lane, ved at pushe et tower, og give dragen.
Cloud | Giver 3,5% ’out of combat’ movement speed, og slow resistance | Man får 10% bonus movement speed, som bliver til 60% når man bruger sin ultimate. |
Hextech | Giver 6 ability haste og 6% attack speed | Når man skader en modstander, sender man lyn igennem dem, som skader og slower. |
Infernal | Giver 4% attack damage og ability power | Når man skader en modstander, sker der en lille eksplosion som skader modstandere. |
Mountain | Giver 6% armor og magic resist | Hvis man ikke har taget skade i 5 sekunder, får man et shield |
Ocean | Regenererer 2,5 % af ens manglende liv | At skade modstandere healer en selv, man healer kun 30% hvis man skader minions eller monstre |
Elder Drake | Giver en buff, som brænder modstandere og executer champions under 25% HP | Elder giver ingen soul, da man ikke kan få 4 af dem, og den buff den giver er midlertidig ligesom Baron Nashors buff |
3. Hvornår man kan recalle i lane og hvornår man skal
Hvis modstanderen forlader lanen, næsten uanset hvorfor, så skal man oftest pushe lanen ud, så modstander holdet taber guld og på den måde mister noget hvis de play de er i gang med at lave ikke virker. Grunden til at man mister guld, er at hvis man dræber minionsne i lane, og derfor får sine egne minions under modstandernes tower, dør de, så modstanderen ikke får guld for dem, eller experience. Så hvordan undgår man dette? Det kan man gøre ved at sætte sin lane up, så modstanderen ikke kan nå og pushe lanen tilbage, hvis man sidder i mid lane som en mage, med 1200 guld, og ikke har været tilbage endnu, så vil man for alt i verden gerne have dræbt alle minionsne, også recalle med det samme så man kan få Lost Chapter. Mulighederne for dette afhænger af champion matchuppen, men uanset hvilken matchup, kan man altid finde vinduer til at få et recall ind. Dette bliver betydeligt nemmere hvis man har teleport. At slå på towers skal tænkes som den nederste af dine prioriteter på din liste over ting der skal gøres i spillet. Min tommelfinger regel ville være at hvis man får pushet i sin lane:
- Kan man kigge på sit guld, kan man købe et godt item? Hvis ikke så gå til næste prioritet
- Kan jeg så lave noget på mappet, nu hvor der ikke er nogen ’grund’ til at være i sin lane?
- Kan vi sætte et play op når modstanderen er ’låst’ i sin lane?
- Hvis modstanderen ikke er i lane, men du kan se dem på mini mappet, og du ikke kan påvirke det play der foregår, så skal man slå på tower.
At slå på toweret, skal tænkes som en af de sidste ting man gerne vil. Det er vigtigere at få et godt recall ind hvis man får et item der betyder meget. Det kunne være et stort component, men også et færdigt item. Men det kan også bruges som en måde af straffe modstanderen når han laver et dårligt play. Til sidst er det vigtigt at pointere, at bare fordi noget virker, gør det ikke til et ’godt’ play, men kan godt være en dum beslutning der ender godt.